Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mounna is vijftien en stapelverliefd op Abbou. Maar die raakt in de ban van de oude Sjeik Barrada. Vol vuur en passie vertelt hij Abbou over het Paradijs dat open ligt voor oprechte gelovigen en over de hevige strijd die in Syrië woedt. Zijn woorden raken Abbou en in geen tijd verandert hij van een gewone tiener in een overtuigde moslim. Om Abbou niet kwijt te raken, gaat ook Mounna lessen volgen in de moskee en ruilt ze haar strakke topjes voor een niqaab. Maar woorden alleen zijn niet genoeg voor Abbou. Hij trekt naar Syrië om er als jihadstrijder tegen het leger van Assad te vechten. Mounna volgt hem en is vastbesloten de bruid te worden van een martelaar. Maar eens in Syrië blijkt het er heel anders aan toe te gaan dan ze verwacht hadden. Het Paradijs is veraf ... (Bron: flaptekst)
Dutch literature --- PXL-Education 2017 --- jeugdliteratuur vanaf 14 jaar --- oorlog --- Syrië --- Fundamentalisme --- C3 --- roman --- Zelfmoordaanslagen --- Kunst en cultuur --- Syrië
Choose an application
Islam --- islamitisch fundamentalisme --- Asie --- Azië --- Politiek --- Politique --- islam --- -Islam --- #SBIB:321H91 --- C1 --- fundamentalisme [godsdienst] --- politiek --- 323.13 <=927> --- 327.39 <=927> --- 297*35 --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Niet-specifieke politieke en sociale theorieën vanaf de 19e eeuw: islam, Arabisch nationalisme --- Kerken en religie --- Islam. --- 323.13 < --- 327.39 < --- godsdienst --- 210 --- fundamentalisme --- islam politiek --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages
Choose an application
Een opeenvolging van extremistische aanslagen dreigt onze samenleving in het defensief te dringen. We zijn koortsig op zoek naar snelle antwoorden. Maar stellen we wel de juiste vragen? Durven we ook te leren van de extremisten zelf? Hoe komt het toch dat zij zo succesvol zijn in het winnen van de harten en de hoofden van onze jeugd? Is het hun verderfelijke programma? Zijn het hun gewiekste technieken? Of hebben wij als samenleving de jeugdige vechtlust voor verankering, verbeelding en verbetering collectief onderschat? Reradicaliseren biedt een antwoord op al deze vragen. Bovendien roept dit boek ook op om gebruik te maken van deze kennis en ze positief te gebruiken: Radicaal voor democratie, participatie, klimaatneutraliteit, ...
sociaal bewustzijn --- 301.18. --- Radicalisme ; jongeren ; Islamitisch-fundamentalisme. --- extreem-rechts --- terrorisme --- Social problems --- racisme --- islamitisch fundamentalisme --- religie --- Social policy and particular groups --- 465 --- radicalisering --- 123 Misdaadbestrijding --- 301.18 --- PXL-Central Office 2018 --- jongerenproblematiek --- radicalisme --- fundamentalisme --- Radicalisering --- Radicalisme --- Identiteit --- Islam --- Godsdienst --- Vredesopvoeding --- integratie --- diversiteit --- 327.5 --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
Al eeuwenlang geniet de familie van Aga Djan veel aanzien in de stad. Dat komt omdat Aga Djan een succesvolle tapijthandelaar is, maar ook omdat hij aan het hoofd staat van een belangrijke moskee. Met zijn gezin bewoont hij het huis van de moskee. Aga Djan is streng gelovig en leeft volgens de regels van de Koran. Zo ook zijn gezin. Als er een radicale stroming onder de ayatollahs ontstaat en Khomeini in Parijs een omwenteling voorbereidt, verandert de traditionele Iraanse samenleving in rap tempo. Vrienden worden vijanden. Liefde verandert in haat.
genre-thema"">
Choose an application
Waarom vertrekken mensen uit Nederland naar Syrië om daar te strijden? Waarom plegen sommige extreem-rechtse groepen geweld tegen “buitenlanders”? Vaak gaat daar een stapsgewijs proces van radicalisering aan vooraf.Zowel burgers als professionals (bestuurders, docenten, politieagenten, jeugdwerkers) krijgen steeds vaker te maken met jongeren die dit proces van radicalisering doormaken. Hun reactie op deze jongeren kan deze radicalisering verzwakken of versterken. Om radicalisering goed aan te pakken is meer duidelijkheid nodig over het proces.Dit boek beschrijft stapsgewijs hoe het proces van radicalisering zich voltrekt. Dit proces is tevens het uitgangspunt voor de beschreven manieren van aanpak. Op deze wijze wordt het duidelijk op welk moment welke interventies gehanteerd kunnen worden om radicalisering aan te pakken.Wat het boek bijzonder maakt is de toetsing van de gedragswetenschappelijke inzichten aan de Nederlandse situatie. Tevens worden in dit boek handvatten en adviezen voor deradicalisering gegeven. Deze adviezen zijn gebaseerd op een sociaal-wetenschappelijke analyse van het radicaliseringsproces.Dit boek leert een ieder om radicalisering te herkennen, leert bestuurders om hun beleid met betrekking tot dit thema te optimaliseren en leert docenten, politieambtenaren, sociaal pedagogen en jeugdwerkers hoe om te gaan met deze problematiek.
jeugdwerkbeleid --- terrorisme --- sociale psychologie --- interculturele communicatie --- socialisatie --- Psychology --- fundamentalisme --- Radicalisme --- 327.5 --- 2 --- Sociaal-cultureel werk --- Sociaal werk --- Islamic fundamentalism --- Radicalism --- Terrorism --- Extremism, Political --- Ideological extremism --- Political extremism --- Political science --- Fundamentalism, Islamic --- Islamism --- Islam --- Religious fundamentalism --- Acts of terrorism --- Attacks, Terrorist --- Global terrorism --- International terrorism --- Political terrorism --- Terror attacks --- Terrorist acts --- Terrorist attacks --- World terrorism --- Direct action --- Insurgency --- Political crimes and offenses --- Subversive activities --- Political violence --- Terror --- Psychological aspects --- PXL-Social Work 2016 --- gedragspsychologie --- radicalisme --- Sociology of religion --- Netherlands --- radicalisering
Choose an application
Eerstelijnswerkers die vandaag willen werken aan positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren staan onder een sterke maatschappelijke druk. Het publieke debat is immers in de ban van thema?s als ?terreur?, ?religieus extremisme?, ?radicalisme?. Thema?s waarbij voortdurend en vanzelfsprekend een link wordt gelegd met moslims. De complexiteit van de actuele realiteit, de onduidelijkheid rond begrippen als terreur en radicalisering en de angst die hierdoor in de hand wordt gewerkt, creëren bij heel wat leerkrachten, schooldirecties, jeugdwerkers en hulpverleners een handelingsverlegenheid. Of erger: een handelingsdwang. Een repressieve veiligheidslogica dreigt in het eerstelijnswerk stilaan de ?normale? pedagogische logica te verdringen. Een antiradicaliseringsindustrie speelt daar gretig op in met praktische checklists, quick fixes, hapklare ?tools? en handige methodiekjes. Met korte bijscholingsprogramma?s waarin experts pasklare antwoorden bieden op dringende praktijkcases hopen we te leren hoe we radicaliserende jongeren vroegtijdig kunnen detecteren en weerwerk bieden. ?Preventie van radicalisering? is de bril geworden waardoor we naar ons dagelijkse werk met jongeren kijken. Maar werken we op die manier geen selffulfilling prophecy in de hand? In welke mate creëren we precies het probleem dat we eigenlijk trachten in te dijken? Dit tool- en handboek is een poging om in het huidige radicaliseringsdiscours even een stapje achteruit te zetten en terug te keren naar de vraag: Wat is onze pedagogische opdracht als eerstelijnswerkers? Hoe verhouden we ons tot de actuele context en met welke visie gaan we daarin aan de slag? Hoe krijgen we de glazen in onze professionele bril weer helder? Wat is onze reële handelingsruimte en hoe kunnen we die ten volle gebruiken? Hoe krijgen we opnieuw vertrouwen in de deskundigheid waarover we beschikken om een diepgaande, constructieve rol te spelen in de positieve identiteitsontwikkeling van (moslim)jongeren? Dit boek toont hoe visie, handelingssleutels en concrete methodische tools intrinsiek met elkaar verbonden zijn. In het omgaan met (levensbeschouwelijke) diversiteit pleiten de auteurs ervoor om consequent te durven kiezen voor een transformatielogica en een emancipatorische aanpak. Dit handboek is een publicatie van vzw Motief, een door de Vlaamse overheid erkende vormingsinstelling gespecialiseerd in ?levensbeschouwing en samenleving?. Het boek kwam tot stand bij het ontwikkelen en begeleiden van vormingsprogramma?s voor professionals omtrent ?omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit? en ?positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren?.
Islam en samenleving. --- Age group sociology --- Islam --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- cliënt-hulpverlener relatie --- jeugd --- Social policy and particular groups --- fundamentalisme --- hulpverlening --- identiteit --- allochtone jongeren --- 325 --- PXL-Central Office 2018 --- jeugdhulpverlening --- migranten --- radicalisme --- PXL-Social Work 2018 --- radicalisering --- 652.12 --- 364 --- Identiteit --- Identiteitsontwikkeling --- Jeugd --- Islam en het Westen --- Radicalisme --- Radicalisering --- Levensbeschouwing --- Diversiteit --- Eerstelijnshulpverlening --- Positieve psychologie --- Methodiek --- Islam in het Westen --- Allochtonen --- Jongeren --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Jongere --- identiteitsontwikkeling --- 846 Identiteit
Choose an application
Drie jaar na de aanslagen in Brussel waarbij hij zijn vrouw Loubna verloor,klinkt de stem van Mohamed El Bachiri scherper dan ooit. Met groteprecisie vertelt hij over zijn jeugd in Molenbeek, zijn leven als vadervan drie kinderen na de dood van zijn vrouw en zijn visie op verbroederingals basis voor de toekomst.Daarbij is hij even kritisch voor witte onverdraagzaamheid als voorislamitische kwezelarij. Eigenhandig schetst hij de contouren van eenmoderne, open samenleving waarin verschil mag bestaan en menselijkheidprevaleert. Vanuit zijn eigen, bodemloze verdriet geeft hij een indrukwekkendegetuigenis vol wijsheid en liefde. Zijn taal is eenvoudig,zijn boodschap is groots. Bron : http://www.bol.com
Political philosophy. Social philosophy --- maatschappijkritiek --- discriminatie --- Islam --- multiculturele samenleving --- islam (ler) --- Multiculturele samenleving --- Racisme --- Aanslagen --- Molenbeek --- Zaventem --- Onverdraagzaamheid --- Islamitisch-fundamentalisme --- Diversiteit --- Verdriet --- Extremisme --- Jihad --- België --- Maatschappij --- Terrorisme --- Liefde --- Integratie --- Samenleving --- PXL-Central Office 2020 --- essays --- Bachiri, El, Mohamed --- Aanslag --- Luchthaven Zaventem --- Moslimfundamentalisme --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Inclusie --- Maatwerk --- Film --- Godsdienst --- Cultuur --- Media --- Kleuter --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- 960 --- aanslagen 22 maart 2016 --- terrorisme --- islam verhalen --- Brussel verhalen --- levensbeschrijvingen --- biographies et mémoires
Choose an application
Didactics of social education --- Didactics of secundary education --- Didactics of the technical, artistic and vocational education --- secundair onderwijs 3de graad --- geweld --- oorlogen --- fundamentalisme --- terrorisme --- 3e graad secundair onderwijs --- Terrorisme --- PAV --- Beroepssecundair onderwijs --- 5e leerjaar secundair onderwijs --- 6e leerjaar secundair onderwijs --- 7e leerjaar secundair onderwijs --- beroepsonderwijs --- handboeken secundair onderwijs --- PXL-Education 2016 --- Terrorisme. --- Beroepsonderwijs. --- 485.6 --- project algemene vakken --- Project algemene vakken ; leermiddelen --- 486.8 --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs --- Geschiedenis-Maatschappijleer --- Schoolbooks - Didactic material --- leerboeken --- secundair onderwijs --- 486.85 --- #SBIB:37H0 --- Project algemene vakken --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- Pedagogie --- Project algemene vakken ; secundair onderwijs ; leermiddelen --- #BSCH: vak: PAV - project algemeen vakken
Choose an application
De term radicalisering staat hoog op de lijst van ons politiek woordgebruik. Deze 19de-eeuwse term stamt uit een progressieve en liberale gedachtegoed. Nu duidt hij steevast op verontrustende ideologische tendensen en processen - vaak van moslimsignatuur - die zouden kunnen leiden tot geweld. In deze lezing staat Fadil stil bij de semantische verschuiving van de term radicalisering gedurende de laatste vijftien jaar. Ze toont aan hoe de term radicalisering gradueel als ideologisch denkkader ging fungeren om bepaalde vormen van activisme en politiek handelen te pathologiseren en te problematiseren. Ze argumenteert dat de term radicalisering tekenend is voor een onvermogen om niet-seculiere en niet-westerse taal en actievormen te integreren in een politieke woordenschat.
Political philosophy. Social philosophy --- Europe --- #SBIB:321H30 --- #SBIB:17H3 --- #SBIB:17H20 --- politieke filosofie --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- Politieke wijsbegeerte --- Sociale wijsbegeerte: algemeen --- 32 --- Radicalisme --- Radicalisering --- Multiculturele samenleving --- Islam en het Westen --- Islamitisch-fundamentalisme --- Godsdienst --- Islam in het Westen --- Social problems --- Colonisation. Decolonisation --- Pragmatics --- Politiek --- PXL-Central Office 2020 --- maatschappijproblemen --- multiculturele samenleving --- radicalisme --- Islam --- Moslimfundamentalisme --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Architectuur --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 668.1 Migrantenbeleid --- radicalisering --- politiek woordgebruik --- ideologische tendensen en processen --- geweld --- semantiek --- activisme --- politiek handelen --- niet-seculiere en niet-westerse taal en actievormen --- politieke woordenschat
Choose an application
The concept of 'radicalization' is now used to account for all forms of violent and non-violent political Islam. Used widely within the security services and picked up by academia, the term was initially coined by the General Intelligence and Security Service of the Netherlands (AIVD) after the 9/11 and Pentagon attacks, an origin that is rarely recognised.This book comprises contributions from leading scholars in the field of critical security studies to trace the introduction, adoption and dissemination of 'radicalization' as a concept. It is the first book to offer a critical analysis and history of the term as an 'empty signifier', that is, a word that might not necessarily refer to something existing in the real world. The diverse contributions consider how the term has circulated since its emergence in the Netherlands and Belgium, its appearance in academia, its existence among the people categorized as 'radicals' and its impact on relationships of trust between public officials and their clients. Building on the traditions of critical security studies and critical studies on terrorism, the book reaffirms the importance of a reflective approach to counter-radicalization discourse and policies. It will be essential reading for scholars of security studies, political anthropology, the study of Islam in the west and European studies.Bron: https://www.bloomsbury.com/uk/radicalization-in-belgium-and-the-netherlands-9781784538897/
Islam --- Criminology. Victimology --- islamitisch fundamentalisme --- terrorisme --- Radicalization --- National security --- Islamic fundamentalism --- #SBIB:316.331h333 --- #SBIB:316.331H421 --- Fundamentalism, Islamic --- Islamism --- Religious fundamentalism --- National security policy --- NSP (National security policy) --- Security policy, National --- Economic policy --- International relations --- Military policy --- Radicalisation --- Political science --- Morfologie van de godsdiensten: Islam --- Government policy --- Islamic fundamentalism. --- National security. --- Radicalization. --- Radicalisation violente. --- Sécurité nationale. --- Intégrisme islamique. --- Belgium --- Netherlands --- Ethnic relations --- Ethic relations. --- Radicalisering --- Radicalisme --- België --- Nederland --- Geweld --- Veiligheid --- #SBIB:316.331H333 --- Godsdienst, oorlog en vrede --- PXL-Central Office 2020 --- maatschappijproblemen --- multiculturele samenleving --- radicalisme --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Thuis --- Literatuur
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|